Kan vi prata om fördomar?

 
 
 
 
Jag känner redan nu att det här kommer bli ett spretigt inlägg. Kanske till och med obegripligt. 
För det här inlägget är egentligen ogenomtänkt och mest tankar och kanske en gnutta frustrasjon- men det bara slog mig:
Det här med fördomar alltså.
 
Det här med att skuldbellägga olika val folk för gör. På gott ont. 
Kontantan är ofta att dessa människor som fördömrer och "klankar ner" på andra människors val, dom har ofta inte ett uns av insikt till varför människan gör det, den gör. Kanske är det avundsjuka? Kanske är det faktiskt för att dom tycker att hen i detta fallet gör ett urbota korkat val.
Men skall man inte stå upp för varandra? Visa support? Hellre finnas där om det går åt helvete? Det är ju det hen behöver?! 
Sedan säger jag inte att det inte är fel med goda råd. Konstruktiva  råd. 
För ibland ser man inte helt klart vad man gör. Ingen av oss gör det! 
 
Jag är på inget sätt felfri. Jag dömmer, gnäller och suckar. Jag tänker ofta:
Hur i helvete tänkte människan när hon gjorde det valet ... eller sa dom sakerna hen gjorde?
Men jag försöker hålla tyst - för jag vet inte vad som ligger bakom hens agerande. 
Kanske är dennes reaktion helt logiskt.. för den personen. Vad vet vi?
Och kanske gör min kritik, mina ord allt mycket värre. Att det blir som en trigger? Vi fungerar alla så olika ... Hjälp för en, blir till själp för en annan.
 
Jag kan bara prata utifrån mig själv. Jag har min beskärda del av issius. 
Allt från kletfobi, prestationsångest, ptsd , en alldeles för stor konsumtion av alkol.
(Alla vet att Jeppe på Bjerget super, men ingen frågar varför!)
 
Jag vet at alla (nästan) i min närhet menar väl. 
Ryck upp dig. Öva. Du klarar ta bort tandkrämsfläckar i handfatet. Du behövet inte ulka om du skall ta i en rå köttbit....
Folk menar väl ... men jag känner det som ett ännu större misslyckandet... 
Eller, du kan väl sluta dricka.. du är ju stark... många tusen har ju gjort det innan dig... 

Ännu en känsla av misslyckande...som heller ger motsatt effekt...I varje fall för min egen del.
 
Jag vet inte hur jag skall avrunda detta. 
Det kommer alltid finnas fördommar. Massor. Vi har dom alla... 
Men försök att tänka ett steg längre.. Det ligger oftast så mycket under en människas beteende som vi inte har någon aning om.
 
Tänk på det! 

....nog nattsuddat....om ni  ens hängde med...

Vi syns imorgon!
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

ienskog.blogg.se

Ord om glatt och grått. Om livet. Om tankar. Om sådant som betyder något... och sådant som inte betyder någonting alls!

RSS 2.0